تبلیغات
افسر جوان

افسر جوان
جهاد مجازی در جهان مجازی  
قالب وبلاگ
نویسندگان
عملیات روانی از واژه‌هایی است كه تاكنون تعاریف متنوع و گوناگونی بر اساس شرایط استفاده از آن ارائه شده است.عملیات روانی- رسانه ای كه بدلیل ماهیت نرم افزاری  و هدف گذاری بر اذهان مخاطبان، از سوی پژوهشگران متعدد، تحت عناوین مختلفی مانند جنگ روانی، پروپا گاندا، جنگ مجازی، جنگ اعصاب و ... مورد توجه قرار گرفته است در دهه های اخیر به عامل تعیین كننده در اجرایی شدن سیاستگذاریهای كلان ایالات متحده آمریكا برای سلطه بر منابع اقتصادی و گسترش دامنه نفوذ خود، تبدیل شده است.
عملیات روانی( رسانه‌ای) مقوله‌ای است که همکاری و هماهنگی نزدیک بخش‌های نظامی، سیاسی، اطلاعاتی- امنیتی، رسانه‌ای و تبلیغی یک کشور را می‌طلبد. طراحان عملیات روانی(رسانه‌ای) نه لزوماً افراد نظامی، بلکه اساتید  دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های رسانه‌ای در دانشگاه‌های معتبر هستند. در جنگ پست مدرن، گفتمان، حیاتی‌ترین حوزه و سلاح محسوب می‌شود، سلاحی که باید آن را از آزادی متنوعی که درباره منافع وجود دارد ایجاد کرد.  در واقع  رسانه‌ها دارای تاثیری قدرتمند و نامعلوم بر افکارعمومی ‌هستند و این مسئله می‌تواند اثر مثبت یا منفی بر عملیات‌ها داشته باشد.

ملزومات و ابزار‌های عملیات روانی (رسانه‌ای)، رسانه‌های جمعی در معنای وسیع شامل تمامی وسایل ارتباطی است که در سطحی گسترده به انتشار اطلاعات، اخبار، عقاید، نظرات، آموزش، عملیات روانی، تبلیغات، توجیه، جهت‌دهی، ارشاد، انحراف و... می‌پردازند.

 آنچه مسلم است عملیات روانی ( رسانه‌ای )غیر از ابزار‌های فنی و هنری، به ملزومات مختلفی از جمله آگاهی، آموزش، علم و تخصص نیز نیاز دارد. حامی، ‌پشتیبان و سرمایه از دیگر نیاز‌های عملیات روانی(رسانه‌ای) است. ابزار‌های رسانه‌ای تنوع فراوانی دارند  که در گروه‌های مختلف همچون دیداری، شنیداری، نوشتاری، ارتباطی، الکترونیکی، دسته‌بندی می‌شوند. در هر یک از این گروه‌ها تعداد بسیاری از ابزار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابزار‌های دیداری و شنیداری شامل گروه‌های ماهواره‌ای، سینما، تلویزیون، هنر‌های نمایشی و تجسمی، خبرگزاری‌ها، بازی‌های رایانه‌ای، فرستنده‌های پرتابل؛ ابزار‌های شنیداری شامل رادیو با موج‌های کوتاه، بلند، موسیقی، آهنگ؛ ابزار‌های نوشتاری شامل کتب، نشریات، روزنامه‌ها، شب‌نامه، اعلامیه، اوراق تبلیغی، ابزار‌های ارتباطی، شامل تلفن، بی‌سیم، فکس، تلکس، تلگراف و ابزار‌های الکترونیکی شامل اینترنت، تلفن همراه و…. هر یک از این وسایل و ابزار با کاربرد‌های مختلف، وظیفه اساسی انتقال پیام از مبدا پیام به گیرنده پیام (مخاطب) را برعهده دارند.

بهره‌گیری نظام سلطه از ابزار‌ها و فنون جنگ رسانه‌ای در جهت کسب و حفظ منافع به کشف و اختراع و ساخت ابزارهای فرا مدرن منجر شده است به نحوی که طرف‌های درگیر به جای جنگ سخت و نظامی‌به جنگ نرم و عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای گرایش پیدا کرده‌اند. بنابراین عملیات روانی(رسانه‌ای )را در جهت تضعیف کشور هدف و بهره‌گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ها برای به دست آوردن منافع تعریف می‌کنند. با وجود اینکه که عملیات روانی(رسانه‌ای) بیشتر در میادین نبرد نظامی‌کاربرد دارد اما از اهمیت آن در دیگر زمان‌ها کاسته نمی‌شود، زیرا هدف عملیات روانی( رسانه‌ای) کنترل و تغییر اذ‌هان و افکار عمومی‌مردم و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین است.

 

عملیات روانی - رسانه‌ای از ویژگی‌هایی همچون توجیه و اجرای جنگ روانی از طریق بحران‌سازی، سیاه‌نمایی و تحریک افکارعمومی‌ مخاطبین و جامعه در جهت رسیدن به اهداف برخوردار است. صاحبان قدرت برای اجرای سیاست‌های خود روش‌هایی را در جهت انحصاری نمودن رسانه‌ها به اجرا می‌گذارند و در این رابطه از روش‌های پنهان‌کاری، حمله و انهدام هدف، برچسب‌زدن، فرض و تصور پیش‌گیرانه، ظاهرسازی، کوچک‌نمایی، توازن نادرست و عدم پیگیری استفاده می‌کنند.




طبقه بندی: فضای سایبر،
برچسب ها: عملیات روانی - رسانه‌ای، جنگ رسانه‌ای،
[ جمعه 12 آذر 1389 ] [ 11:06 ب.ظ ] [ مجاهد ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

اهداف وبلاگ :
شناخت محیط سایبری مجازی
ضرورت مواجهه باقدرت نرم ونقش آفرینی مجازی
آشنایی وتعامل با واقعیت موجود در گستره سایت ها
جنگ الکترونیکی روانی و حمله هکرها
جهادمجازی درجهان مجازی
وبلاگ نویسی موثر وارزشی
شبیه سازی وبازی های رایانه ای
تولید محتوا رسانه ای
نقش IT درمواجهه باجنگ نرم
افزایش سواد اطلاعاتی ورسانه
ایجاد قدرت تفکر نقادانه
حضور درمحیط الکترونیکی
آشنایی باابزار مدرن برای کشف ناشناخته های جهان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :